Film as a Subversive Art: Amos Vogel and Cinema
16 Paul Cronin Großbritannien 2003 |
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Produktion: Sticking Place Films |
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Film as a Subversive Art ist ein einstündiges
filmisches Porträt von Amos Vogel, dem Gründer des New Yorker
Filmfestivals und dem bedeutendsten und einflussreichsten amerikanischen
Filmclub 'Cinema 16'. Er musste 1938 aus Österreich in die USA emigrieren
und lebt heute 82-jährig in New York. Paul Cronin: Film as a
Subversive Art: Amos Vogel and Cinema 16 erzählt die Geschichte eines
unbesungenen Helden des Weltkinos. Wenngleich er selbst nicht einen einzigen
Film gemacht hat, war Amos Vogel doch eine bahnbrechende Kraft für
die Verbreitung des europäischen und asiatischen Films in den USA und
darüber hinaus ganz zu schweigen von seiner Förderung der
amerikanischen Avantgarde. Film as a Subversive Art zeigt, wie Vogel Amerikas
größten Filmclub ins Leben rief und sechzehn Jahre lang leitete.
Er zeigt auch, wie das private und öffentliche Leben eines Menschen,
der ein solches Leben wählt, miteinander verbunden sind. Dieser Film
wird die dokumentarische Form nicht revolutionieren, aber in einem jungen
Filmemacher, der ahnt, dass irgendwo eine andere Welt des Kinos
existiert wie Amos Vogel sagt hoffentlich etwas entzünden
können. An hour-long filmed profile of Amos Vogel, 82- year old New York resident and Austrian emigré, founder of the New York Film Festival and Americas most important film society, Cinema 16. In 1947, Amos Vogel established a film club in New York called Cinema 16, the most important and influential film society in American history. At its height it boasted thousands of members, inspired a nationwide network of smaller film societies, and gave birth to the very rich tradition of post-war film culture that still exists in the United States. Paul Cronin: Film as a Subversive Art: Amos Vogel and Cinema 16 is the story of an unsung hero of world cinema. Though he never made any films himself, Amos Vogel was a pioneering force in the exhibition and distribution of European and Asian cinema in the United States and beyond, to say nothing of his advancement of the American avantgarde. Film as a Subversive Art the title is taken from Vogel's own 1974 book shows how he created and ran for 16 years what became Americas largest film club. It shows how, should he choose it, every element of a mans life, private and public, are linked. This film is not going to revolutionise the documentary form, but hopefully it might spark something in a young filmmaker who suspects there is, to use Vogel's words, 'another world of cinema' out there. Paul Cronin, geb. 1972 in London. Zunächst Rechercheur u.a. für das Dokumentarfilmprogramm Storyville der BBC. Heute Produzent und Regisseur bei Sticking Place Films. Autor verschiedener Filmbücher. Filme u.a. Look out, Haskell, its real! The Making of Medium Cool (2001), Mackendrick on Film (2004). |
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