|
KEID
ENSA
Die List der
Frauen
Women's Wiles
Farida Benlyazid
Marokko 1999
Produktion: Tingitania
Films (Marokko), Touza Productions (Tunesien), Waka Films (Schweiz), Cephéide
Productions (Frankreich).
Weltvertrieb:
Brussels Ave, Rue des Visitandines 1/48, 1000 Brüssel, Belgien. Tel.:
(32-2) 511 91 56, Fax: (32-2) 511 81 39.
Regie, Buch: Farida
Benlyazid.
Kamera: Serge Palatsi.
Ton: Faouzi Thabet.
Make-up & Frisuren: Hajjar Bouhaoualla.
Kostüme: Larbi Lyacoubi, Ayda Diouri.
Musik: Mohamed Charraf.
Schnitt: Kathéna Attia.
Darsteller: Samira Akariou (Lalla Aôcha), Rachid El Ouali (der Prinz),
Fatma Bensaôdane (Dada Mbarka), Abderrahim Bayga (Bilal), Amina
Alaoui (Lallamina), Hammadi Amor (Hadj Madani), Mohamed Razine (Hadj Tahar),
Amina Rachid (Hadj Tahars Frau), Abdelkebir Chedati (Karkour), Saidia
Azgoune (Laaziza).
Format: 35mm, 1:1.85,
Farbe. Länge: 90 Minuten, 24 B/sek. Sprache: Arabisch.
|
Lalla
Aicha ist die Tochter eines reichen Kaufmanns. Bisher wurde ihr jeder
Wunsch erfüllt: Sie ist ohne Mutter aufgewachsen, und ihre Amme Dada
Mbarka hat ihr jede Laune durchgehen lassen. Eines Tages trifft sie den
Sohn des Königs. Diese Begegnung bringt ihr Leben völlig durcheinander.
Ist es Liebe? Natürlich, doch das verwöhnte Kind kann es nicht
ertragen, daß man sich über sie lustig macht und sie von oben
herab behandelt, wie der Prinz es tut, und stellt sich ihm schlagfertig.
Von Rededuellen bis hin zu unglaublichen Taten setzt sie erfolgreich alle
Mittel ein, um in ihm alle möglichen Gefühle hervorzurufen,
sein Interesse zu wecken und schließlich seine Wertschätzung
zu erlangen. In einer Gesellschaft, in der die Überlegenheit
der Männer dominiert, wird hier eine Dimension der Imagination entwickelt
und den Frauen eine Welt der Möglichkeiten vor Augen geführt,
die die Tradition unterdrückt. Wie in den Märchen gibt es auch
hier einen Märchenprinzen, doch in dieser Erzählung wird nicht
mit der Frau gespielt. Vielmehr setzt sich ihre Intelligenz durch und
entwickelt sich während des gesamten Films wie eine Waffe weiter.
Sie hält die Fäden in der Hand. Farida Benlyazid |
Lalla Aicha is the daughter
of a rich merchant who has grown up without her mother. So far in her
life all her wishes have been granted and her wet-nurse, Dada Mbarka,
allows her to get away with everything. One day, while watering basil
on the terrace she meets the king's son. The encounter turns her life
upside down. Could this be love? It is. However, the spoiled child cannot
bear the prince's mocking and patronizing manner and reacts with sharp
wit. She uses all manner of means, from verbal duels to incredible feats,
to arouse his feelings and succeeds in gaining his interest and finally
his esteem. It is a fairytale about the battle of the sexes. It is a
fairytale as old as humankind, full of piquancy and intelligence, and
like all serious fairytales it has a happy end.
The Arab expression 'Keid Ensa' means 'the artfulness of women' and
dates back to an Andalusian folk tale. It reemerged in a puppet play
by Federico GarcÌa Lorca. Generations of women have told this
story to their daughters. I also heard it as a little girl. In this
film the world of the imagination offers women a plethora of possiblities
which are usually suppressed by the traditions of a male-dominated society.
There is a prince as in all fairytales but this time the girl is not
the object of his capriciousness. Instead, she uses her intelligence
like a weapon throughout the film and remains in control of the situation...
Since I was free to choose the costumes and the set for this film, a
lot of visual possibilities were at my disposal. Also, the different
characters change during the course of the film and this allowed the
actors a great diversity in their performance. Farida Benlyazid
|