Dying at Grace Allan King Kanada 2003 |
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Download Katalog / Catalogue (PDF) | ||
Produktion: Allan King Ass., Telefilm Canada |
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In früheren Zeiten war es eine alltägliche
Erfahrung, Familienangehörige oder Freunde sterben zu sehen, heute
ist das häufig nicht mehr der Fall. Vielleicht hat der Tod aufgrund
der Unvertrautheit, mit der wir ihn erleben, etwas Beängstigenderes
als früher. Mit dem Ziel, zu einer besseren Bewältigung der Angst
vor dem Tod beizutragen, suchten die Filmemacher von Dying at Grace die
Erfahrungen sterbender Menschen aufzuzeichnen. Fünf todkranke Patienten
auf der Palliativstation des Salvation Army Toronto Grace Health Centre
erklärten sich bereit, ihre Erfahrungen für den Film zur Verfügung
zu stellen in der Hoffnung, dass sie den Lebenden nützlich sein
würden. Robert Koehler: Kings Bekenntnis zur reinen Beobachtung
ohne jeden Kommentar, dafür mit ausführlicher Dokumentation der
täglichen medizinischen Versorgung macht Dying at Grace vergleichbar
mit Frederick Wisemans Dokumentarfilmen über verschiedene Institutionen.
Allerdings nimmt Allan King nicht das gesamte Krankenhausgeschehen in den
Film auf wie Wiseman seinerzeit in Hospital (1970). Und anders als dessen
typisch distanzierter Blick kommt Kings Perspektive den Patienten irritierend
nahe manchmal sieht man ihre vom Schmerz gezeichneten Gesichter aus
kaum einem Meter Entfernung... Das Verhalten gegenüber einem Kranken
wurde noch nie so eindrucksvoll gezeigt. Modern society exercises unprecedented ingenuity to extend life and postpone death. In olden times, the direct experience of watching family or friends die was common; it is much less so today. In its unfamiliarity, death may therefore be more frightening. In the hope that the fear of death might be better managed, the filmmakers sought to record the experience of people dying. Five patients dying in the Palliative Care Unit of the Salvation Army Toronto Grace Health Centre agreed to share their experience on film in the hope that it would be useful to the living. The film has no interviews, no narration, and the action is not directed. From 120 hours of material recorded over 14 weeks this past winter, Nick Hector edited a two-and-a-halfhour actuality drama which captures the powerful feelings of those who took part. Dying at Grace invites an audience to watch and identify with people, sharing their ultimate experience a doorway through which we all must pass. It is humbling to be brought face to face with dying and death but, more than that, it is deeply rewarding. The generosity of each of the patients, their families, friends and caregivers is remarkable. They have given a rare gift to the living. Robert Koehler: King's commitment to observation without commentary, along with the extensive documenting of day-to-day medical care, makes Dying at Grace most comparable to Frederick Wisemans institutional docus. King, however, doesn't take in the entire hospital operation as Wiseman did in Hospital, and unlike Wiseman's typically distanced lensing, King's point of view is unnervingly close to the patients sometimes within a few feet of their pained faces. Allan King, geb. 1930 in Vancouver. Einer der Pioniere des direct cinema. Filme seit 1956, u.a. Warrendale (1967), A Married Couple (1968), One Night Stand (1978), Silence of the North (1981), Who's in Charge? (1983), Termini Station (1989), The Dragon's Egg (1998). |
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