Dying at Grace
Allan King

Kanada 2003
   

 

" Delphi 09.02. 13.45
" Arsenal 10.02. 14.15
" CinemaxX 3 11.02. 17.15

 
 
Download Katalog / Catalogue (PDF)  
 

Produktion: Allan King Ass., Telefilm Canada
Weltvertrieb: Allan King Associates Ltd.,
965 Bay Street, Suite 2409, Toronto,
ON M5S 2A3, Canada
Tel.: (416) 964 72 84, Fax: 964 79 97
E-mail:mail@allankingfilms.com

Kamera: Peter Walker
Ton: Jason Milligan
Schnitt: Nick Hector
Format: DigiBeta, Farbe
Länge: 148 Minuten
Sprache: Englisch

 

 
In früheren Zeiten war es eine alltägliche Erfahrung, Familienangehörige oder Freunde sterben zu sehen, heute ist das häufig nicht mehr der Fall. Vielleicht hat der Tod aufgrund der Unvertrautheit, mit der wir ihn erleben, etwas Beängstigenderes als früher. Mit dem Ziel, zu einer besseren Bewältigung der Angst vor dem Tod beizutragen, suchten die Filmemacher von Dying at Grace die Erfahrungen sterbender Menschen aufzuzeichnen. Fünf todkranke Patienten auf der Palliativstation des Salvation Army Toronto Grace Health Centre erklärten sich bereit, ihre Erfahrungen für den Film zur Verfügung zu stellen – in der Hoffnung, dass sie den Lebenden nützlich sein würden. Robert Koehler: “Kings Bekenntnis zur reinen Beobachtung ohne jeden Kommentar, dafür mit ausführlicher Dokumentation der täglichen medizinischen Versorgung macht Dying at Grace vergleichbar mit Frederick Wisemans Dokumentarfilmen über verschiedene Institutionen. Allerdings nimmt Allan King nicht das gesamte Krankenhausgeschehen in den Film auf wie Wiseman seinerzeit in Hospital (1970). Und anders als dessen typisch distanzierter Blick kommt Kings Perspektive den Patienten irritierend nahe – manchmal sieht man ihre vom Schmerz gezeichneten Gesichter aus kaum einem Meter Entfernung... Das Verhalten gegenüber einem Kranken wurde noch nie so eindrucksvoll gezeigt.”

Modern society exercises unprecedented ingenuity to extend life and postpone death. In olden times, the direct experience of watching family or friends die was common; it is much less so today. In its unfamiliarity, death may therefore be more frightening. In the hope that the fear of death might be better managed, the filmmakers sought to record the experience of people dying. Five patients dying in the Palliative Care Unit of the Salvation Army Toronto Grace Health Centre agreed to share their experience on film in the hope that it would be useful to the living. The film has no interviews, no narration, and the action is not directed. From 120 hours of material recorded over 14 weeks this past winter, Nick Hector edited a two-and-a-halfhour actuality drama which captures the powerful feelings of those who took part. Dying at Grace invites an audience to watch and identify with people, sharing their ultimate experience – a doorway through which we all must pass. It is humbling to be brought face to face with dying and death but, more than that, it is deeply rewarding. The generosity of each of the patients, their families, friends and caregivers is remarkable. They have given a rare gift to the living. Robert Koehler: ”King's commitment to observation without commentary, along with the extensive documenting of day-to-day medical care, makes Dying at Grace most comparable to Frederick Wiseman’s institutional docus. King, however, doesn't take in the entire hospital operation as Wiseman did in Hospital, and unlike Wiseman's typically distanced lensing, King's point of view is unnervingly close to the patients – sometimes within a few feet of their pained faces.”

Allan King, geb. 1930 in Vancouver. Einer der Pioniere des ‘direct cinema‘. Filme seit 1956, u.a. Warrendale (1967), A Married Couple (1968), One Night Stand (1978), Silence of the North (1981), Who's in Charge? (1983), Termini Station (1989), The Dragon's Egg (1998).