Final Solution
Rakesh Sharma

Indien 2003
   

 

" CinemaxX 3 13.02. 12.45
" Delphi 14.02. 11.00
" Arsenal 15.02. 13.00

 
 
Download Katalog / Catalogue (PDF)  
 

Produktion + Weltvertrieb: Rakesh Sharma
PO Box 12023, Azad Nagar post office,
Bombay 400053
Tel.: (91-98) 20 34 31 03, (91-22) 26 30 15 82
E-mail: actindia@vsnl.com

Kamera, Ton, Schnitt: Rakesh Sharma
Zusätzliche Kamera: Tanmay Aggarwal
Zusätzlicher Schnitt: Jabeen Merchant
Format: DigiBeta, Farbe
Länge: 218 Minuten
Sprache: Gujarati, Hindi

 

 
Final Solution ist eine Studie über eine Politik des Hasses. Sie untersucht von Februar 2002 bis Juli 2003 die Auswirkungen des Genozids an Muslimen, daß mit der Verbrennung von 59 Hindus im Sabarmati Express nach Godhra am 27. Februar 2002 begann. Und sie beschäftigt sich mit den Konsequenzen der Hindu-Muslim-Polarisierung im Bundesstaat Gujarat. Ein Film in vier Teilen gegen Hass und Gewalt, denn “diejenigen, die die Vergangenheit vergessen, sind dazu verurteilt, sie erneut zu durchleben” – so der Philosoph George Santayana. Teil 1: Pride and Genocide (ca. 57 Minuten) befasst sich mit dem Blutbad vom Februar 2002 und dessen unmittelbaren Folgen. Teil 2: The Terror Trail (ca. 56 Minuten). Während ‚chief minister’ Modi das Blutbad noch immer leugnet und die entsetzliche sexuelle Gewalt gegen muslimische Frauen als unwesentlich abtut, erzählt Sultana ihre eigene Geschichte. Teil 3: The Hate Mandate (ca. 58 Minuten) analysiert die Ausbreitung des Faschismus unter den Hindus in Gujarat aus der Perspektive 'derer von unten'. Teil 4: Hope and Despair (ca. 54 Minuten) bringt die unglücklichen Opfer zur Sprache, deren Leben für immer zerstört wurde.

Final Solution is a study in the politics of hate. Set in Gujarat during the period from February 2002 to July 2003, the film examines the aftermath of the genocide of Muslims that followed the burning of 59 Hindus in the Sabarmati Express at Godhra on 27 February 2002, and thus looks at the consequences of Hindu-Moslem polarisation in the state. The film is anti-hate and -violence as ”Those who cannot remember the past are condemned to repeat it” (George Santayana, 1863 - 1952). Part 1: Pride and Genocide (approx. 57 min.) deals with the carnage and its immediate aftermath. It examines the exploitation of the Godhra train incident by the right-wing propaganda machinery to drive a deep wedge into Gujarat society and polarise its populace. It documents in graphic detail various acts of brutality that marked the violence, which many claim has been state-supported, if not statesponsored. Part 2: The Terror Trail (approx. 56 min.). We hear voices from people in Gulberg severely indicting the state even as Gujurat Chief Minister Narendra Modi continues to deny the carnage in his ‘Gaurav Yatra’ (Hindu pride rally) across 2,000 villages. As Modi dismisses the horrific sexual violence committed against Muslim women, Sultana narrates her own story. Part 3: The Hate Mandate (approx. 58 min.) attempts to study ‘from below’ the spread of fascism among the Hindus in Gujarat. Part 4: Hope and Despair (approx. 54 min.) brings out the voices of the hapless victims whose universes have been damaged or destroyed forever. Finally, we hear voices speaking of a final solution to the Hindu-Muslim divide, from among a cross-section in Gujarat: rightwing political activists, families of deceased Ramsevaks (worshippers of Ram), victims of the pogrom and the ordinary citizens.

Rakesh Sharma, geb. 1964. Film- und Fernsehkarriere seit 1986. Gründung von drei indischen Fernsehsendern: Channel [V], Star Plus und Vijay TV. Regisseur und Produzent von zahlreichen Auftragsarbeiten. Unabhängig gedrehte Dokumentarfilme: u.a. der vielprämierte Aftershocks. The Rough Guide to Democracy (2002).