27. Internationales Forum des Jungen Films
Folgende Jurys vergaben auf den 47.
Internationalen Filmfestspielen Preise für Filme des
Internationale Forums des Jungen Films:
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27th International Forum of New Cinema
The following jurys have awarded prizes to films
of the International Forum of New Cinema of the
47th International Berlin Film Festival:
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WOLFGANG STAUDTE-PREIS
Der von der Gesellschaft zur Wahrnehmung von
Film- und Fernsehrechten (GWFF), München, gestiftete
und mit DM 20.000.- dotierte Preis wird an einen 1. oder
2. langen Spiel- oder Dokumentarfilm des 27.
Internationalen Forums des Jungen Films verliehen.
Mitglieder der Jury:
José Carlos Avellar, Rio de Janeiro
Jeanine Meerapfel, Berlin
Amy Taubin, New York.
Nachdem die Jury über alle Filme diskutiert hat, die
in der Auswahl für den Wolfgang-Staudte-Preis
1997 standen, war sie überrascht und erfreut zu
entdecken, daß sich zwei lateinamerikanische Filme in der
engeren Auswahl befanden.
Den Wolfgang-Staudte-Preis 1997 verleiht die Jury
einem Film, der ein dialektisches Spannungsfeld zwischen der heutigen
Realität und der großartigen Filmtradition des "Cinema
novo" herstellt. Es ist
O SERTÃO DAS MEMORIAS
(Der Sertão der Erinnerung)
von José Araújo
(Brasilien 1996)
Wegen seiner innovativen Filmsprache und seiner eindringlichen
Darstellung einer Generation, die in einer fragmentierten Welt
lebt, beschloß die Jury, für den Film
PICADO FINO
Feines Pulver
von Esteban Sapir
(Argentinien 1996)
eine lobende Erwähnung auszusprechen.
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WOLFGANG STAUDTE AWARD 1997
The prize, sponsored by the Society for Film
and Television Rights (GWFF) and accompanied by a
cash award of DM 20,000, is given to a first or second feature film
or documentary screened in
the 27th International Forum of New Cinema.
Members of the Jury:
José Carlos Avellar, Rio de Janeiro
Jeanine Meerapfel, Berlin
Amy Taubin, New York.
After discussing all the films eligible for the
Wolfgang Staudte Award, the Jury was surprised and pleased
to discover that it had focused on two films from
Latin America.
The Jury gives the Wolfgang Staudte Award 1997 to
a film that makes a dialectic between contemporary
reality and the great film tradition of "Cinema novo". It is
O SERTÃO DAS MEMORIAS (Landscape Of Memories)
by José Araújo (Brazil 1996)
We decided - because of its innovative language and
ist haunting presentation of a generation that lives in
a fragmented world - to give a Special Mention to
PICADO FINO (Fine Powder) by Esteban
Sapir (Argentina 1996)
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CALIGARI-FILMPREIS
Der Caligari-Filmpreis wird gestiftet vom Bundesverband
kommunale Filmarbeit e.V.für einen Film des Internationalen
Forums des Jungen Films und ist mit DM 5.000,- dotiert.
Mitglieder der Jury:
Wolfgang Burkart, Kino 188, Kommunales Kino Halle
Sabine Schöbel, Arbeitskreis Film Regensburg
Cemal Arslan, Kino guckloch",
Villingen-Schwenningen
Der Caligari Filmpreis 1997 geht an
Alan Berlin für seinen Film NOBODY'S
BUSINESS (USA 1996).
NOBODY'S BUSINESS ist die Geschichte des Regisseurs, der mit dem Portrait seines Vaters um
dessen Liebe und späte Anerkennung ringt, und die
Geschichte dieses Vaters, der sich dem Projekt des Sohns
immer wieder zu entziehen versucht.
So mühevoll sich die Aufarbeitung der
Familiengeschichte im Gespräch mit dem widerspenstigen
Alten gestaltet, so mühelos scheint Alan Berliner die
Bilder für seine Konstruktion von Identität in der
gemeinsamen Geschichte zu finden.
Der Film tanzt um seine Figur in spielerischer
Weise. Die gelungene Montage eröffnet einen
befreienden Diskurs von Erinnerung, Verführung, Annäherung
und Ablösung. In den Super8-Aufnahmen aus der
Kindheit des Regisseurs, den Dokumenten der Emigration
der jüdischen Großeltern aus Osteuropa, in Interviews
mit nahen und entfernten Verwandten und in den
stets wiederkehrenden Aufnahmen von anonymen
Straßen- und Boxkampfszenen setzt sich dieses sehr
private Porträt des verschlossenen Mannes zusammen.
Wir danken Alan Berliner dafür, daß er Filme macht
und nicht Buchhalter geworden ist.
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CALIGARI FILM PRIZE 1997
The Caligari Film Prize is established by the members
of the 'Bundesverband kommunale Filmarbeit e.V.'
(Federal Association of Communal Cinemas) for a film shown
in the International Forum of New Cinema; it is accompanied by a cash award of DM 5,000.
Members of the Jury:
Cemal Arslan, Wolfgang Burkart, Sabine Schübel.
The Caligari Film Prize 1997 goes to
Alan Berliner for his film NOBODY'S BUSINESS
(USA 1996)
Nobody's Business is the story of a director
who attempts to gain his elderly father's love and
recognition by making a filmic portrait; it is also the story of a
father who constantly tries to escape his son's intentions.
Alan Berliner's attempts to reappraise his family
history during conversations with his stubborn father prove
as difficult as his ability to find images to reconstruct
his identity and a shared history is effortless.
Dancing playfully around its central protagonist and
beautifully edited, the film opens up a space in which to
discuss memory, seduction, intimacy and separation. This
filmic portrait of a highly introverted man comprises
super-8 footage of the director's childhood,
documents concerning his Jewish grandparents' emigration
from eastern Europe, interviews with both close and
distant relatives, recurring images of anonymous streets
and archive footage of a boxing match.
We would like to thank Alan Berliner for making
films and for not having become an accountant.
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FIPRESCI-Jury (Fédération Internationale de
la Critique Cinématographique)
Mitglieder der Jury:
Chiseko Tanaka, Tokyo Shinbun, Japan
Ludmila Hristozova-Diakova, Kino, Bulgarien
Antti Selkokari, Aamulehti, Finnland
Lino Micciché, RAI, Italien, President
Norbert Grob, Die Zeit, Deutschland
Marcia Pally, Penthouse, Der Tagesspiegel, USA
Teresa Brdeckova, Respekt, Lidove Noviny,
Tschechische Republik
Simon Popek, Ekran, Radio Student, Delo, Slowenien
Cristina Corciovescu, ProCinema, Rumänien
Der Preis für den Film des 27. Internationalen
Forums des jungen Films geht an
NOBODY'S BUSINESS von Alan Berliner (USA 1996)
für seine Offenlegung ernster, ja tragischer
Familienprobleme aus ironischer Distanz.
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FIPRESCI PRIZES
The Fédération Internationale de la
Presse Cinématographique (FIPRESCI), the International
Film Critics' Association, views films of the Official
Programme (International Competition and International
Panorama) as well as films of the International Forum of
New Cinema and awards a prize to each section. The
nine members of this year's Jury are:
Tereza Brdeckov (Czech Republic), Cristina Corciovescu (Rumania),Norbert Grob
(Germany), Ludmila Hristozova-Diakova (Bulgaria), Lino
Micciché, President (Italy), Marcia Pally (USA), Simon
Popek (Slovenia), Antti Selkokari (Finland).
The prize for the film of the 27th International Forum
of New Cinema is awarded to
NOBODY'S BUSINESS by Alan Berliner (USA 1996)
for its exposure of serious, even tragic family issues
in an ironic way.
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NETPAC-Preis
Preis des Network for the Promotion of Asian
Cinema (NETPAC)
NETPAC ist ein Zusammenschluß von
Festivalorganisatoren und Filmkritikern, die sich die
Förderung des asiatischen Films zum Ziel gesetzt haben.
Wir danken dem Internationalen Forum des jungen Films
für die Möglichkeit, den NETPAC-Preis an einan
talentierten asiatischen Regisseur zu vergeben.
Mitglieder der Jury:
Chris Bery, Melbourne International Film Festival
Jimmy Kam-Chuen Choi, Hong Kong Arts Centre
Peggy Chiao, Taiwan Film Center, Taipei
In diesem Jahr hat die NETPAC-Jury die
außerordentliche Qualität des Films und die Umstände, unter denen
der Regisseur arbeitet, in Betracht gezogen.
Wegen seiner filmisch wagemutigen und
sorgfältig ausgearbeiteten Struktur, seiner Auseinandersetzung
mit der Medienerthik und der für einen ersten
Spielfilm herausragenden Leistung wird
[FOCUS] von Satoshi Isaka (Japan 1996)
mit dem NETPAC-Preis ausgezeichnet.
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NETPAC PRIZE
Prize of the Network for the Promotion of
Asian Cinema (NETPAC)
NETPAC is an organisation comprised of
festival organizers and film critics in order to promote
Asian Cinema. We are grateful to the International Forum
of New Cinema for making it possible for us to give
a NETPAC Award to emerging talented Asian directors.
Members of the Jury:
Chris Berry
Peggy Chiao Hsiung-Ping
Jimmy Choi Kam-Chuen.
The NETPAC Award goes to
[FOCUS] by Satoshi Isaka (Japan 1996)
for its cinematic daring and well-planned structure,
ist enquiring into media ethics and its achievement as a
first feature film.
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C.I.C.A.E. - Preis (Confédération Internationale
des Cinémas d'Art et Essai)
Mitglieder der Jury:
Michel Humbert, Nancy
Thomas Bastian, Korso Kinobüro, Stuttgart
Micheline Perrière-Saucy, Cine Scala, Genf
Die Jury vergibt ihren Preis an
NEMURU OTOKO (Der schlafende Mann) von
Kohei Oguri (Japan 1996).
NEMURU OTOKO erzählt in Bildern von
berauschender Schönheit eine traditionelle japanische
Geschichte. Die formale Strenge wird immer wieder von
modernen" Erzählsträngen unterbrochen, und die vielleicht
wichtigste Figur des Films ist eine Exotin", die die
Grenzen der beiden Welten überwindet. Die Bilder des Films
und seine Geschichten reflektieren eine große
Hochachtung für die Schöpfung, und auch wenn eine uns fremde
Welt vorgeführt wird, wird der Sinn verständlich.
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C.I.C.A.E. PRIZE
INTERNATIONAL CONFEDERATION OF ART CINEMAS
The Jury of the 27th International Forum of New Cinema:
Thomas Bastian (Germany), Michel Humbert
(France), Micheline Perriere-Saucy (Switzerland) awards its
prize to the film
NEMURU OTOKO (The Sleeping Man) by Kohei Oguri (Japan 1996)
Nemuru otoko tells a traditional Japanese story
in images of intoxicating beauty. The film's formal rigour
is often interspersed with modern narrative
threads; perhaps the film's most important character is an
"exotic" figure, who transcends the borders between these
two worlds. The film's images and storyline reflect
great admiration for creativity and, even when the viewer
is presented with a world unfamiliar to him, it is done
in such a way that it can be perceived.
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LESERJURY DER BERLINER ZEITUNG
Der Preis der Leserjury der Berliner Zeitung ist
mit DM 5.000,- dotiert
Die Leserjury der "Berliner Zeitung" setzt sich aus
neun Lesern zusammen und verleiht den mit DM
5.000,-- dotierten Preis an einen Film aus dem Programm
des Internationalen Forums des jungen Films.
Mitglieder der Jury:
Grit Benath, Sabine Bondzin, Gudrun Döring,
Barbara Ehmann, Ralf Guderian, Frank Hartmann,
Brigitte Herhold, Alexander Hoppe, Sebastian Vogt
Der Preis geht an
[FOCUS] von Satoshi Isaka (Japan 1996)
[Focus] ist eine sehr kalkulierte und
intelligente Auseinandersetzung mit der gefährlichen Macht
des Fernsehens. Voller überraschender Wendungen
erzählt Regisseur Satoshi Isaka von Dreharbeiten zu
einer inszenierten Dokumentation über einen
jugendlichen Abhörfanatiker. Indem der Film selbst aussieht wie
ein Stück Reality-TV, nimmt er die Kritik am
Medium zugleich in die eigene Form mit auf.
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READERS' PRIZE OF THE "BERLINER ZEITUNG"
The Readers' Jury Prize award is accompanied by a
cash prize of DM 5,000 and is given to a film screened in
the International Forum of New Cinema.
Members of the Jury:
Grit Benath, Sabine Bondzin, Gudrun Döring,
Barbara Ehmann, Ralf Guderian, Frank Hartmann,
Brigitte Herhold, Alexander Hoppe, Sebastian Vogt
The prize goes to
[FOCUS] by Satoshi Isaka (Japan 1996)
[Focus] is an extremely well-calculated and
intelligent examination of the pernicious power of television. In
a film full of surprising twists, director Satoshi Isaka
tells the story of the making of a dramatised
documentary about young man obsessed with listening in on
other people's conversations. By making the film look like
a piece of reality TV, the director incorporates
his criticism of the medium into the very form of his film.
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ÖKUMENISCHE JURY
Die Ökumenische Jury besteht aus zehn Mitgliedern,
die von den Internationalen Filmorganisationen der
evangelischen und der katholischen Kirche - INTERFILM
und O:C.I.C. - gestellt werden. Sie vergibt Preise für
Filme aus dem Wettbewerb, aus dem Forum und dem
Panorama.
Mitglieder der Jury:
Matthias Loretan (Schweiz), Präsident
Martin Ammon (Deutschland)
Hans Hodel (Schweiz)
Dorothea Holloway (Deutschland)
Adela Peeva (Bulgarien)
Raymond Olsen (Dänemark)
Alexandre Dorochevitch (Rußland)
Daniel Bourgeois (Frankreich)
Michael Graff (Deutschland)
Bernard Natschläger (Österreich)
Der mit 5.000,- dotierte Preis für den Film aus
dem Internationalen Forum des Jungen Films geht an
NOBODY'S BUSINESS von Alan Berliner (USA 1996).
Im beharrlichen Gespräch mit seinem Vater
vergewissert sich der Sohn seiner eigenen familiären und
religiösen Herkunft und zwingt den Vater, sich dessen
verdrängter Lebensgeschichte und Verantwortung zu stellen.
Im Dokument dieser privaten Geschichte spiegeln
sich zeitgeschichtliche Zusammenhänge und
allgemeine Konflikte.
Der Spezialpreis für einen Film aus dem
Internationalen Forum des Jungen Films geht an
THEY TEACH US HOW TO BE HAPPY (Lernen, glücklich zu sein) von Peter von Gunten (Schweiz 1996)
für seine engagiert dokumentierende Begleitung
sudanesischer Asylbewerber auf ihrem entmündigenden
Weg durch den schweizerischen Verwaltungsapparat.
Der Film ist ein eindringlicher Appell für eine
menschliche Asylpolitik.
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PRIZE OF THE CHURCHES OF THE ECUMENICALJURY
The Ecumenical Jury is formed by the international
film organisations - INTERFILM and O.C.I.C. - belonging
to the Evangelical and Catholic churches. The Jury
consists of ten members and awards their main prize to a film
in Competition of the Official Programme.
Furthermore, the Jury awards a prize which is accompanied by a
cash award of DM 10,000 in equal parts to a film screened
in the 12th International Panorama programme and
the 27th International Forum of New Cinema.
Furthermore, the Jury gives a Special Prize to a film of the
Panorama and of the Forum.
Their members are:
Martin Ammon (Germany), Daniel Bourgeois
(France), Alexandre Dorochevitch (Russia), Michael
Graff (Germany), Hans Hodel (Switzerland),
Dorothea Holloway (Germany), Matthias Loretan,
President (Switzerland), Bernard Natschlger (Austria),
Raymond Olsen (Denmark), Adela Peeva (Bulgaria).
The award for a film shown in the International
Forum of New Cinema goes to
NOBODY'S BUSINESS by Alan Berliner (USA 1996)
In a persistent conversation with his father, a
son confirms his own family history and religious
origins, and forces his father to face up to and take
responsibility for his repressed personal history. This document of
a personal history also reflects historical and
universal conflicts.
The Special Jury Award for a film of the
International Forum of New Cinema goes to
THEY TEACH US HOW TO BE HAPPY
by Peter von Gunten (Switzerland 1996)
for his committed observational documentary
about Sudanese asylum-seekers during their
exhaustive journey through Swiss bureaucracy. The film is
a forceful appeal for a more humane policy on asylum.
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TEDDY BEAR 1997
Schwul-lesbischer Fimpreis auf den 47.
Internationalen Filmfestspielen Berlin
Die Jury der PROJECTIONS, der Internationalen Vereinigung schwul-lesbischer
Filmfestivalmacher, verleiht den TEDDY BEAR 1997 an Filme aller
Sektionen der 47. Internationalen Filmfestspiele Berlin, die
in einem schwul-lesbischen Kontext stehen.
Mitglieder der Jury:
Dr. Ludwig Ammann (Deutschland)
Peter Caspari, Glinda" Hannover (Deutschland)
Hagen Gottschalck, S/L Festival Frankfurt
(Deutschland)
Michael Isele, Schwule Filmwoche Freiburg
(Deutschland)
Ira Kormannshaus, Lesbenfilmfestival St.
Petersburg (Rußland)
Edward Lam, L&G Hongkong (Hongkong)
Wellington Love (USA)
Michael Lumpkin, L&G San Francisco (USA)
Patrick Martinez, L/S Festival Bern (Schweiz)
Jennifer Morris, L&G San Francisco (USA)
Schorsch Müller, Verzaubert" Mü, St, Köln
(Deutschland)
Raymond Murray (USA)
Morgan Rumpf (USA)
Birgit Scheuch (Deutschland)
Robin Vachal (USA)
Dr. Barbara Wieler (Deutschland)
Der Teddy fürden besten filmischen Essay geht an
MURDER and murder von Yvonne Rainer (USA 1996)
MURDER and murder erzählt einfühlsam und
filmsprachlich innovativ von der Liebesbeziehung
zweier älterer Lesben. Zugleich nimmt er auf mutige
und intelligente Weise Stellung zum Tabuthema Brustkrebs.
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TEDDY BEAR 1997
Gay and Lesbian Film Award at the
47th Berlin International Film Festival
The Jury of PROJECTIONS, An International
Alliance Of Gay and Lesbian Film Festivals and
Organisations, awards the TEDDY BEAR 1997 to films of
all programmes of the 47th Berlin International
Film Festival, connected with gay/lesbian life.
Members of the Jury:
Dr. Ludwig Ammann (Germany), Peter Caspari (Germany),
Hagen Gottschalck (Germany), Michael
Isele (Germany), Ira Kornmannshaus (Russia), Edward
Lam (Hong Kong), Michael Lumpkin (USA), Wellington Love (USA), Patrick Martinez (Switzerland),
Jennifer Morris (USA), Schorsch Müller (Germany),
Raymond Murray (USA), Morgan Rumpf (USA), Birgit
Scheuch (Germany), Robin Vachal (USA), Dr. Barbara
Wieler (Germany).
The TEDDY for the best essay film goes to
MURDER and murder by Yvonne Rainer
for its use of innovative story-telling to present
the importance and often ignored issues of breast cancer
and aging within the lesbian community.
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FRIEDENSFILM-JURY
Mitglieder der Jury:
Wolfgang Dietzel, Kameramann
Harriet Eder-Buchholz, Regisseurin, Verlegerin
Andreas Kleinert, Regisseur, Autor
Sophie Kotanyi, Regisseurin
Monika Puginier, Leiterin Auslandsreferat
Hochschule der Künste
Eva Quistorp, MdEP a.D., Autorin
Helene Schwarz, DFFB
Roman Weyl, Bühnenbildner, Filmarchitekt
Marianne Wündrich-Brosien, Techn. Assistentin
Der 12. Friedensfilmpreis geht an
NACH SAISON von Pepe Dankquart und
Mirjam Quinte (Deutschland 1997).
Die Preisträger erhalten einen Geldpreis von DM
8.000,-, der von der Heinrich Böll-Stiftung zur
Verfügung gestellt wird, und eine Kleinplastik von Otmar Alt.
Mostar hatte seine journalistische Saison bis zur
Abreise des EU-Administrators. Wie schnell wechseln
unsere mediengeprägten Meinungen über das
ehemalige Jugoslawien ? Der offizielle Krieg ist vorüber.
Mostar aber bleibt eine Stadt der Teilung und
Vertreibung. NACH SAISON läßt uns lange nach den
aktuellen Ereignissen Raum, ein eigenes Urteil zu bilden.
Der Film gibt uns Zeit, zuzusehen und zuzuhören. Er
zeigt uns beeindruckende Menschen, wie sie den
Nach-Krieg überleben und die Schäden, die ihnen der Krieg
zugefügt hat. Mirjam Quinte und Pepe Danquart strukturieren
ihr Material mit den Mitteln des klassischen
Dokumentarfilms: hervorragende Schwarz-Weiß-Bilder,
strenge Montage, sparsamer Kommentar, musikalische
Akzente, leitmotivische Bilder des Fotografen. Über die Figur
des EU-Administrators Hans Koschnick und eine sich
gegen ihn stellende europäische Politik berichtet dieser
Film auch über das Scheitern einer gemeinsamen
europäischen Friedensstrategie. Der Film sensibilisiert uns
für die Vorgänge, deren Zeugen die Dokumentaristen
zwei Jahre lang für uns waren. Er ist eine Aufforderung an
die Medienmacher, verantwortlicher zu berichten, und
an jeden Zuschauer, wachsam zu sein.
Außerdem spricht die Friedensfilmpreis-Jury
eine lobenden Erwähnung aus für
OBYKNOWENNYI PRESIDIENT (Ein
gewöhnlicher Präsident) von Juri
Chaschtschewatskij (Bielorußland 1996).
Juri Chaschtschewatskij erhält die Summe von
DM 2.000,-, die von der Heinrich-Böll-Stiftung zur
Verfügung gestellt wird, zur Förderung seiner Arbeit.
Ein gewönlicher Präsident zeigt prägnant
das Entstehen einer Diktatur in Bielorußland. Dieser
satirische Film warnt mit großem Witz vor zu wenig
wahrgenommenen, aber äußerst gefährlichen
Machtmechanismen in Europa. Wir möchten den Mut des Filmemachers
würdigen und seine Arbeit fördern.
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PEACE FILM PRIZE OF THE 47th BERLIN INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 1997
Members of the Jury:
Wolfgang Dietzel, Harriet Eder,Andreas Kleinert,
Sophie Kotanyi, Monika Puginier, Eva-Maria Quistorp,
Helene Schwarz, Marianne Wndrich-Brodien.
The 12th Peace Film Prize goes to
NACH SAISON (Off Season) by Pepe Danquart
and Mirjam Quinte (Germany 1997)
The award-winners will receive a cash prize of
DM 8,000 donated by the Heinrich Bll Foundation and
a sculpture by Otmar Alt.
Mostar's journalistic season lasted as long as its
EU administrator was still there. How quickly do
the opinions we have formed about former Yugoslavia
via the media change? Officially the war is over.
Mostar, however, remains a divided city, a city of
expulsion. Long after the events of the war, Nach Saison
provides us with an opportunity to form our own opinion. It is
a film which gives us time to watch and listen. It shows
us impressive people surviving post-war life and
the damage the war has caused them. Mirjam Quinte
and Pepe Danquart have structured their material
according to the rules of classical documentary: it is
excellently shot in black-and-white, rigorously edited,
sparsely commentated with musical touches here and there
and exhibits the strong recurring visual style of
a photographer. In the shape of the character of the
EU administrator Hans Koschnick and European policies
he comes up against, the film also tells us about the
failure of a common European peace plan. Nach Saison
makes us sensitive to the processes witnessed by
the filmmakers over a period of two years; it is a
challenge both to all those working in the media to be
more responsible in their reporting and to every viewer
to maintain a sharp eye.
The Peace Film Jury also awards a Special Mention to
OBYKNOWENNYI PRESIDIENT (An Ordinary President) by Juri Chaschtschewatskij
(Bjelorussia 1996)
Juri Chaschtschewatskij will receive a cash prize of
DM 2,000, donated by the Heinrich Bll Foundation,
to further his work.
An Ordinary President is a succint portrayal of
the rise of a dictatorship in Bjelorussia. This satirical film
is a highly witty reminder to watch out for the signs -
too often ignored - of the development of
extremely dangerous mechanisms of power in Europe. We wish
to pay homage to the courage of the filmmaker and
promote his future work.
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