ADIEU FORAIN
ADIEU, SCHAUSTELLER
BYE BYE SHOWMAN

Daoud Aoulad Syad
Marokko 1998

Produktion: Les Films du Sud
Weltvertrieb: Les Films du Sud, 25, rue Oued Fes, Appt. 12, Agdal, Rabat, Marokko
Tel.: (21-2) 777 44 02,
Fax: (21-2) 777 46 86

Regie: Daoud Aoulad-Syad.
Buch: Ahmed Bouanani, Youssef Fadel.
Kamera: Thierry Lebigre. Ton: Gèrome Ayasse. Schnitt: Ahmed Bouanani, Nathalie Perrey. Produktionsleitung: Naôma Bouanani. Darsteller: Hassan Esskalli (Kacem), Mohamed Bastaoui (Larbi), Abdellah Didane (Rabii), Nezha Rahil (Nezha), Mohamed Miftah (Le Caôd), Abdellatif Khamouli (der Einwanderer), Zohra Sadok (Fattoma), Zineb Smaiki (El Hajja).

Format: 35mm, 1:1.66, Farbe. Länge: 90 Minuten, 24 B/sek. Sprache: Arabisch.
Delphi-Filmpalast          Sa.13.02.1999 11.00 
Kino 7 im Zoo-Palast       Sa.13.02.1999 18.30  
Haus der Kulturen der Welt Di.16.02.1999 22.00
Babylon                    Mi.17.02.1999 19.00    
Die Erde ist trocken, und die Bevölkerung im Süden hat keine Lust mehr, sich unterhalten zu lassen. Adieu Forain, ein halbdokumentarischer Spielfilm voller Gefühle und dabei so schweigsam wie die Welt, die er beschreibt, berichtet von einer Kultur, die im Schwinden begriffen ist. Drei Figuren stehen im Zentrum dieser Chronik, in der Nostalgie und Traum miteinander verschmelzen. Der erste abendfüllende Film von Daoud Aoulad Syad ist eine kühle und zugleich einfühlsame Darstellung des Endes einer Ära. Daoud Aoulad Syad betont vor allem die Psychologie und die Gefühle eines recht merkwürdigen Trios, bestehend aus einem loyalen Travestie-Künstler, einem unleidlichen Sohn und einem alten Mann, der nicht mehr lange zu leben hat. Alle drei sind von der Sehnsucht getrieben, eine Tradition weiterleben zu lassen. Aber sie selbst glauben nicht mehr an ihren Beruf – nicht einmal in den seltenen Momenten, in denen sie ein verblüfftes Publikum unterhalten.

Rabii (Springtime), a young dancer and transvestite, is hired by Kacem, a fairground operator who has been travelling through the country with his gambling wagon for many years. His first performance takes place the moment the story begins, in the south of Morocco in villages hard hit by water shortages. It's a story about fairground operators, the last of their kind. They are a dying species of jokers. The film deals with three lives which temporarily cross: Rabii who dreams of a place less harsh, Kacem who is ill and is fleeing from a dark secret in the past which he cannot forget, and finally his only son Larbi, a former boxer and prisoner, a violent personality, a dreamer who ends up alone. The story is a bitter-sweet homage to fairground people in a country which already has many difficulties, now made worse by the drought. The earth is dying and tradition is dying, too. A people without legends is condemned to die of exposure to the cold, says the poet. But there is still hope. For Rabii. He is the most vulnerable of them all. The outsider. Even though he doesn't understand the hatred between Kacem and Larbi, he still manages to comprehend their deep loneliness. The story of friendship he experiences in a small village is only a flicker of hope. The fleeting glimpse of a white horse, galloping towards more promising times. Bygone days, bygone customs The earth is dry and the populations in the south no longer feel like spending their time on entertainers.

Biofilmographie / Biofilmography
Daoud Aoulad-Syad wurde 1953 in Marrakesch (Marokko) geboren. 1981 promovierte er im Fach Physik. 1989 studierte er an der Pariser Filmhochschule FEMIS. Im gleichen Jahr veröffentlichte er 'Marocains'. 1996 publizierte er 'Boujaad espace et mèmoire'. Daneben arbeitet er auch als Photograph und stellt seine Arbeiten seit 1986 regelmäßig aus, u.a. in Frankreich, den Niederlanden, in Deutschland und den USA.
Daoud Aoulad-Syad was born in 1953 in Marrakesh (Morocco). In 1981 he received a Ph.D. in physics. In 1989 he studied at the film school in Paris (FEMIS). In the same year he published 'Marocains'. In 1996 he published 'Boujaad espace et mèmoire'. He also works as a photographer, with regular exhibitions in France, the Netherlands, Germany and the USA.
Filme / Films
1989: K ricature (Kurzfilm). Paris 13 juillet (Kurzfilm). 1991: Mémoire Ocre (22 Minuten). 1993: Entre l'absence et l'oubli (20 Minuten). 1995: Al-Oued (20 Minuten). 1998: Adieu forain
mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home