BRAKHAGE

Jim Shedden
Kanada 1998

Produktion: Sphinx Productions
Weltvertrieb: Films Transit International 402 Notre Dame East, # 100, Montreal QCH2Y1C8, Kanada
Tel. (1-514) 844 33 58, Fax 844 72 98
e-mail: Filmtran@odyssee.net

Kamera: Gerald Packer, Alexa-Frances Shaw
Ton: Eric Fitz
Musik: James Tenney
Graphik-Design: Dale Smith
Recherche: Steve Morris Schnitt,
Produzentin: Alexa-Frances Shaw
Sprache: Amerikanisch


Format: 16 mm, Farbe, s/w Länge: 74 Minuten, 24 B/sek.
Kino7 im Zoo-Palast Sa.13.02.1999 11.00 
Delphi-Filmpalast Sa.13.02.1999 14.00 
Arsenal So.14.02.1999 20.30 
Akademie der Künste Mo.15.02.1999 12.00 
Stan Brakhage ist eine lebende Legende, womöglich der wichtigste Filmemacher der Avantgarde und einer der größten Künstler unserer Zeit. Seit 1952 – damals neunzehn Jahre alt – hat Brakhage über 300 Filme geschaffen, die – einige wenige Sekunden, andere mehrere Stunden lang – beständig und ausdauernd die Form der Filmkunst neu definieren. Brakhage beschreibt das visionäre Genie dieses Filmemachers, die exquisite Strahlkraft seiner Filme, seinen magischen Charme, seine künstlerischen Mitstreiter und den Einfluß, den sein Werk auf Generationen anderer Künstler ausgeübt hat. Der Film zeigt entscheidende Momente in Brakhages Leben und erforscht die außergewöhnlichen ästhetischen Möglichkeiten des Kinos. Brakhage enthält Ausschnitte aus Filmen von Brakhage und anderen Avantgarde-Filmemachern (etwa von George Kuchar, Jonas Mekas, Willie Varela, Bruce Elder u.a.); Interviews mit Brakhage, seiner Familie, seinen Freunden, Kollegen und Kritikern; Archivaufnahmen von Brakhage aus den letzten fünfunddreißig Jahren sowie Aufnahmen von Dreharbeiten. Die Originalmusik zu diesem Film wurde komponiert von dem bekannten Avantgarde-Komponisten James Tenney, einem langjährigen Mitarbeiter Brakhages. “Brakhage ist eine überzeugende Analyse der Tiefe und Breite seiner Kunst und seiner Position innerhalb der Welt der Avantgarde. Es ist auch ein faszinierendes Portrait eines Künstlers, der sich beständig neu erfindet.”

Stan Brakhage is a living legend, possibly the most important filmmaker of the avantgarde, and one of the greatest artists of our time. Since 1952, at the age of nineteen, Brakhage has created over 300 films, ranging from several seconds to several hours, constantly and consistently redefining the shape of film art. Brakhage explores the filmmaker’s genius, the exquisite splendour of his films, his magic personal charm, his aesthetic fellow travellers, and the influence his work has had on generations of others creators. While touching on significant moments in Brakhage’s biography, the film celebrates Brakhage’s visionary genius and explores the extraordinary artistic possibilities of cinema, a medium mostly known only for its commercial applications in the form of narratives, cartoons, documentaries, and advertising. Brakhage combines excerpts from Brakhage’s films and films of other avant-garde filmmakers (e.g. George Kuchar, Jonas Mekas, Willie Varela, Bruce Elder, and others); interviews with Brakhage, his friends, family, colleagues, and critics; archival footage of Brakhage spanning the past thirty-five years; and location shooting in Boulder, Colorado and New York. An original score was composed for the film by long-time Brakhage associate and noted avant-garde composer James Tenney. “Brakhage is a compelling examination of the depth and breadth of his art, his personal charm, aesthetic influence and his position within the avant-garde world. It is also a fascinating portrait of an artist who continually re-invents himself.” Liz Czach

Biofilmography
Jim Shedden wurde am 18. September 1963 geboren und arbeitet seit 1989 in der Abteilung für zeitgenössischen Kunst der Art Gallery in Ontario. Er ist der Autor, Co-Produzent und Co-Regisseur von Michael Snow Up Close (1994), einem Dokumentarfilm über Michael Snow. In weiteren filmischen Porträts widmete er sich unabhängigen kanadischen Filmemachern wie Joyce Wieland, Ron Mann, Robert Kennedy, Michael Snow, Bruce Elder, Richard Kerr, Veronika Soul, Iris Paabo, Amy Bodman und John Straiton. Von 1985 bis 1994 war er Programmleiter der Innis Film Society und veranstaltete zahlreiche Filmvorführungen und Retrospektiven für Organisationen wie die New Music Concerts, WOMAD und die Art Gallery von Ontario. 1989 koordinierte er in Toronto den International Experimental Film Congress, eine der letzten großen Zusammenkünfte von Avantgarde-Filmemachern und Enthusiasten aus aller Welt. Er organisierte eine Reihe von Kongressen zu verschiedenen Themen, z.B. über das ungarische Kino, Pier Paolo Pasolini und kanadische Kommunikationsstrategien und veröffentlichte zahlreiche Aufsätzen zu den visuellen Künsten, Film, Video, Cultural Studies und der Populärmusik.
Jim Shedden, born on 18th September 1963, works in the Contemporary Art Department at the Gallery of Ontario. He wrote, co-produced and co-directed Michael Snow Up Close, a 45 minute video documentary on the work of Michael Snow, and researched, wrote and hosted Independent Visions, five 1-hour segments exploring the work of independent filmmakers in Canada, including Joyce Wieland, Ron Mann, Robert Kennedy, Michael Snow, Bruce Elder, Richard Kerr, Veronika Soul, Iris Paabo, Amy Bodman, John Straiton and others. From 1985-1994 he was the programmer for the Innis Film Society, and has organized numerous film screenings and series for organizations such as New Music Concerts and WOMAD, as well as the Art Gallery of Ontario. Publications include Recent Works from the Canadian Avant-Garde (editor); Vera Frenkel: Videotapes (Art Gallery of York University); Presence and Absence: The Films of Michael Snow 1956-1991 (editor, contributor); David Rimmer (editor, contributor); and numerous articles on visual art, film, video, cultural studies, and popular music. He coordinated the International Experimental Film Congress (Toronto, 1989), the last major international gathering of avant-garde filmmakers and enthusiasts, as well as several other conferences on subjects ranging from Hungarian cinema to Pier Paolo Pasolini, Canadian Political Economy, and Canadian communications strategies.

mailto:intforum@fdk-berlin.de

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