JANMADINAM
DER TAG DER GEBURT
THE DAY OF BIRTH
Suma Josson
Indien 1998

Produktion + Weltvertrieb: National Film Development Corporation, Ltd., India Discovery of India Bldg., Nehru Centre, Dr. Annie Besant Rd., Worli, Bombay 400018
Tel. (91-22) 494 33 53, Fax 497 33 64.

Buch: Suma Josson
Kamera: Hari Nair
Ausstattung: Alex Chand
Musik: Narayana Mani
Ton: Krishnan Unni
Darsteller: Nandita Das, Surekha Sikhri
Sprache: Malayalam

Format: 35mm, 1:1.37, Farbe Länge: 105 Minuten, 24 B/sek.
Kino 7 im Zoo-Palast  Mi.17.02.1999 11.00
Delphi-Filmpalast Fr.19.02.1999 16.30
Arsenal Sa.20.02.1999 23.00
Akademie der Künste So.21.02.1999 19.30
Sarasu ist zur Entbindung in ein Krankenhaus gekommen. Amma, ihre Mutter, begleitet sie, um ihr beizustehen. Während der Stunden des Wartens verlieren Zeit und Raum ihre Gültigkeit. Sarasu, die als Fernsehreporterin in Bombay arbeitet, führt ein Tagebuch, dem sie ihre innersten Gefühle anvertraut. Dadurch erfahren wir, daß sie von ihrem Vater gezwungen wurde, Raghu zu heiraten, obwohl sie Ajay, einen Kameramann, liebte. Eines Tages, wenige Monate nach ihrer Heirat, ist sie in Bombay auf dem Weg zu ihrem Mann. Unterwegs sucht sie Ajay auf. Es ist das Jahr 1993, und es herrscht Bürgerkrieg. Nach dieser Begegnung muß Sarasu sich endlich entscheiden. Und Amma erkennt, daß auch sie einen Standpunkt einnehmen muß. „Suma Josson, Autorin, Poetin und Dokumentaristin, hat ihrem Film eine nicht-lineare Struktur gegeben – ungewöhnlich für einen indischen Film – und benützt sie ganz ungezwungen. Obwohl sich das äußere Geschehen in einem Krankenhaus abspielt, findet der größte Teil des Films in den Köpfen der beiden Protagonistinnen statt, in ihrer beider Erinnerung an die Vergangenheit und in ihren Visionen von der Zukunft. Mit einer solchen Struktur sind wir, die wir an die Dauer-Diät linearen Erzählens gewöhnt sind, nicht gerade vertraut. Sie besitzt jedoch eine unmittelbare Anziehungskraft, die zu eigenen Gedankenprozessen anregt.“

Sarasu has come to the hospital to deliver her baby. Amma, her mother, is with her, to assist her. The actual time-span of the film is a single night which mother and daughter spend at the hospital. But during the hours of waiting, time and space lose their meaning. Sarasu, a TV-reporter working in Bombay, keeps a diary into which she pours her inner-most feelings. We find out that Sarasu was forced by her father to marry Raghu, although he was in love with Ajay, a cameraman. A few months after her marriage, she passes through Bombay to join her husband. On the way, she meets Ajay in his flat. This is during the ‘93 communal violence in Bombay. In the aftermath of this meeting, Sarasu is finally forced to make a choice. And Amma realizes that she also has to take a stand, as a result of Sarasu‘s choice. It is this unspoken, unseen, subtle tension between mother and daughter, and a slow psychological unfolding of the personal histories of the main characters, which form the content of this film. “Suma Josson, poet, novelist and documentary filmmaker, has given the film a non-linear structure – something seldom seen in Indian cinema, but something with which she is very much at ease. Although the present takes place in a hospital where Sarasu awaits the birth of her child, most of the film takes place in the minds of the two protagonists, in their memories of their past and their visions of their future. It is a structure that we, fed on a steady diet of linear narratives, are not well acquainted with, and yet, it has immediate appeal because it mirrors our own thought processes.” Karthika S. Nair

Biofilmographie
Suma Josson wurde in Kerala geboren. Sie studierte am College St. Teresa in Minnesota (USA) Englische Literaturwissenschaft. Danach kehrte sie nach Indien zurück und arbeitete zunächst als Journalistin, später wechselte sie zu einem Fernsehsender in Bombay. Seither dreht sie Dokumentarfilme zu unterschiedlichen Themen. Ihr Dokumentarfilm Bombays Blood Yatra (1993) über die Straßenkämpfe von 1993 fand Anerkennung in Indien wie auch im Ausland. Außerdem stammen von ihr die Dokumentarfilme 47 Seconds & After: Latur, Osmanabad (1994; über das Erdbeben in Maharastra), Akbar Padamsee & the Last Image (1996; über einen indischen Maler), Waste (1998; über den deutschen Künstler Gerd Rohling und einen Lumpensammler). überdies ist sie eine bekannte Dichterin und Autorin, die verschiedentlich in indischen bzw. internationalen Zeitschriften publizierte. Sie hat drei Bücher veröffentlicht: 'Poems and Plays', 'A Harvest of Light' (eine Gedichtsammlung, erschienen bei Orient Longman) und den Roman 'Circumferences' (erschienen bei Penguin). JANMADINAM ist ihr erster Spielfilm.
Biofilmography
Born in Kerala, Suma Josson graduated in English Literature, from the College of St. Teresa, Minnesota, USA. Having begun her career as a journalist, she switched over to the visual medium. Since then she has been making documentary films about various topics. Her documentary film, Bombays Blood Yatra dealing with the 93 communal riots in Bombay, has won wide acclaim in India and abroad. Her other documentary films include, 47 Seconds & After: Latur, Osmanabad (about the earthquake in Maharastra), Akbar Padamsee & the Last Image (about an Indian painter), Waste (a film about Gerd Rohling, a German installation artist and ragpicker). She is also a well known poet and fiction writer, and has published in various Indian and international magazines. She has published three books, 'Poems and Plays', 'A Harvest of Light' (a collection of poems, Orient Longman), and 'Circumferences' (a novel, Penguin). At present, she makes documentary films for TVI, an Indian television company. JANMADINAM is her first feature film.
mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home