Ajanse schischeï
Die gläserne Agentur
The Glass Agency
Ebrahim Hatamikia
Iran 1998

Produktion: Varahonar, Farabi Cinema Foundation Weltvertrieb: Farabi Cinema Foundation 55, Sie-Tir Ave, Tehran 11358, Iran
Tel. (9821) 6708156, Fax 6708155
e-mail: fcf1@dpi.net.ir

Buch: Ebrahim Hatamikia
Kamera: Aziz Sa'ati
Musik: Majid Entezami
Schnitt: Hayde Safiyari
Darsteller: Parviz Parastui, Habib Rezai, Reza Kiyaniyan, Qasem Zare
Sprache: Farsi


Format: 35mm, 1:1.66, Farbe Länge: 100 Minuten, 24 B/sek.
Kino 7 im Zoo-Palast     Mi.17.02.1999 13.30
Delphi-Filmpalast        Fr.19.02.1999 21.15  
Arsenal Sa.20.02.1999 12.00
Akademie der Künste So.21.02.1999 22.15
Der Film handelt von den kompromißlosen Versuchen von Haj Kazem, das Leben eines ehemaligen Kameraden zu retten, der umgehend im Ausland operiert werden muß, als sich herausstellt, daß sich ein kleiner Granatsplitter direkt neben seiner Halsschlagader befindet. Dazu benötigt er aber ein Flugticket, das nicht einfach zu bekommen ist. Nachdem die Methode der Überzeugung nicht zum Ziel führt, entschließt sich Haj Kazem, die Kunden eines Reisebüros als Geiseln zu nehmen... "Die gläserne Agentur verdeutlicht die unterschiedlichen politischen Strömungen in der iranischen Gesellschaft. Auf der einen Seite porträtiert der Film mit Haj Kazem einen idealistischen und extremistischen Basiji (Mitglied der Freiwilligen Truppen), der auf keinen Fall bereit ist, seine ehrlichen Überzeugungen politischen Interessen zu opfern. Auf der anderen Seite zeigt er eine Figur wie Oberst Salahshoor, der die Machthaber repräsentiert und besessen davon ist, sich für Ordnung, Sicherheit, Gesetz, Politik, Ethik und Religion als charakteristische Züge einer zivilen Gesellschaft einzusetzen. Der Oberst macht sich Sorgen über die Folgen von Kazems Handeln, während dieser die Werte der Revolution zu erhalten versucht."
Antonia Shoraka

The latest film directed by Ebrahim Hatamikia was the most salient entry of the 16th International Fajr Film Festival and obtained eight prizes – the highest number this year – from the jury. It is the first serious film which critically depicts the country's status quo. As such, it can serve as a useful model for the production of other films which cast a critical eye on the country's social and political conditions. The Glass Agency is the story of a violent attempt by a pain-stricken Basiji (a member of the volunteer forces) to save the life of his former comrade who is suffering from a piece of mortar shell in the jugular vein of his neck, and who should immediately be dispatched abroad for vital surgery. To do so, he needs an airplane ticket which is apparently not so easy to obtain. By taking ordinary people inside a travel agency as hostages, the Basiji ultimately reaches his objective of getting tickets, and boards the airplane, but… Moreover, the film reflects the current differences in political points of views in the present day Iranian community which indicates that a new atmosphere exists in the country. The film portrays an idealistic and extremist Basiji who is in no way ready to dispense with his true values for the benefit of some political interests. On the other hand, the film shows Colonel Salahshoor who represents the ruling system, and who is obsessed with promoting order, security, law, politics, ethics, and religion as characteristic features of civil society. The Colonel is concerned with the global repercussions of what Haj Kazem has done, while Haj Kazem is striving to preserve the values of the revolution.
Antonia Shoraka

Biofilmographie / Biofilmography
Ebrahim Hatamikia wurde 1961 geboren. Er studierte Drehbuchschreiben am College of Cinema and Theatre. Mit Ausbruch des Krieges schloß er sich einer Gruppe an, die an der Front den Film The Chronicle of Victory drehte. 1987 entstand sein erster abendfüllender Spielfilm.
Ebrahim Hatamikia war born in 1961. He graduated from the College of Cinema and Theatre with a degree in screenwriting. He began filmmaking at the outbreak of the war between Iran and Irak and joined a team which was shooting The Chronicle of Victory at the battle fronts. He shot his first full-length feature film, The Identity, in 1987.
Films / Filme
1982: Blinds of Heart (short film). 1983: The Sacred Earth (short film). 1984: The Path (short film). 1985: The Red Carcanet (short film). 1987: The Identity. 1988: Aqa Saeed (documentary, medium length). 1989: The Scout. 1990: The Immigrant. 1991: Union of the God. 1992: From Karkhe to Rhine. 1994: The Green Ashes. 1996: The Scent of Joseph's Shirt; The Minoo Tower. 1998: AJANSE SCHISCHEï.
mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home