OPERA FANATIC

Jan Schmidt-Garre
Deutschland 1998

Format: 16mm, Farbe Länge: 93 Minuten

Akademie der Künste  Sa.13.02.1999 14.30

Zehn italienische Diven, die die Oper der 50er Jahre geprägt haben – monomanisch, eitel, faszinierend. Vergessen von vielen, heiß verehrt von den Melomanen in aller Welt. Zehn Stars, übriggeblieben aus einer Epoche der Oper, in der die Primadonnen noch Göttinnen waren. Und Stefan Zucker, Sänger und Kunstphilosoph aus New York, ein ebenso brillanter wie skurriler Intellektueller, voller Eloquenz, jüdischem Witz, divenhaftem Auftreten und herzlicher Wärme. Inbegriff des allwissenden Opernfanatikers, auch eine Figur aus einer anderen Zeit. Im Gespräch mit den Primadonnen in ihren von Erinnerungen überladenen Wohnungen sucht er nach dem Pathos einer untergegangenen Welt, in der die Oper noch das ‘Kraftwerk der Gefühle’ war. Glanz und Reichtum, Dekadenz und Morbidität der spätromantischen Opern werden in den Begegnungen – erlebbar auch in Ausschnitten aus frühen Opernverfilmungen – noch einmal zum Leben erweckt. Ein einseitiger, obsessiver Film über extreme Menschen, extreme Gefühle, extreme Auffassungen. Grelle Farben, grelle Musik, hauptsächlich aus Verismo-Opern. Gegenwelt, voller Pathos, auch theatralisch und manchmal vulgär.

Ten Italian opera stars who dominated their art in the 1950s – monomaniacs, beauties, vain, fascinating. Forgotten by many but admired to the point of worship by some opera lovers all over the world: Iris Adami Corradetti, Fedora Barbieri, Anita Cerquetti, Gina Cigna, Gigliola Frazzoni, Carla Gavazzi, Leyla Gencer, Magda Olivero, Marcella Pobbe, Giulietta Simionato. Ten stars left over from an age of opera in which the prima donna was still a star, a diva, a goddess. And Stefan Zucker, singer and art philosopher from New York, the ”World’s Highest Tenor” (Guinness Book of World Records), a New York intellectual who is just as brilliant as he is scurrilous, full of eloquence, Jewish wit and prima-donna-like grand entrances. The quintessence of the omniscient hardcore opera fanatic, a figure from another age.
The homes of these ex-stars are overburdened with memories, and there Stefan Zucker searches for the pathos of a long vanished world, one in which opera was still the powerhouse of emotion. The brilliance and wealth, the decadence and morbidity of late-Romantic opera become tangible experiences in these encounters with its last great stars and is brought to life again in extracts from early film versions of operas quoted in the film.

Biography
Born in Munich on 18.6.1962. Theatre and opera house trainee then assistant director to directors such as Rudolf Noelte, Jean-Pierre Ponnelle and Harry Kupfer. Studied at the College of Philosophy in Munich from 1982-86 and from 1984-89 at the HFF, also in Munich. Studied music (taught by Sergiu Celibidache) from 1985-91. Founded his own production company in 1988. Has been a lecturer in directing at the Academy of Drama in Burghausen since 1995.
mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home