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TRANS
Julian L. Goldberger USA 1998 Produktion: Yid Panther & Down Home Pictures, Fig Leaf Productions Weltvertrieb: Micah Green Esq., 170 5th Ave #800, NYC 10010, USA Tel. (1-212) 627 9898, Fax 627-9498 e-mail: office@slosslaw.com Buch: Julian Goldberger Kamera: Jesse Rosen Schnitt: Affonso Gonçalves Musik: Fat Mama Darsteller: Ryan Daugherty, Justin Lakes, Jon Daugherty, Michael Gulnac Sprache: Amerikanisch Format: 16mm, Farbe Länge: 80 Minuten, 24 B/sek. |
Delphi-Filmpalast Sa.13.02.1999 21.45 Kino 7 im Zoo-Palast Sa.13.02.1999 16.00 Arsenal So.14.02.1999 12.30 Akademie der Künste Mo.15.02.1999 15.45 |
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Der Junge starrt über den Tisch hinweg, mit offenem Mund, wie in
Trance. Ein uniformierter Gefängniswächter starrt zurück.
Schließlich blinzelt der Junge einen Moment lang. Das wars,
Junge, du hast verloren, sagt der Wächter. Selbst als die Aufseher,
die die aneinandergeketteten Gefangenen bewachen, abgelenkt sind, verpaßt
der Junge, er heißt Kazinski, beinahe seine Chance. Aber als die
anderen Gefangenen davonlaufen, reagiert auch er. Er springt ihnen nach,
in die Orangenplantage hinein. Als sich die Sümpfe Floridas um sie
herum schließen, beobachet Kazinski die vorbeigleitenden Alligatoren.
Die anderen Ausbrecher halten ihn für stumm, und tief in den Sümpfen
lassen sie ihn allein zurück wie alle anderen zuvor. Der Junge
zieht weiter, und er beobachtet die Welt, die er durchquert
Von
der ersten Einstellung an zeigt der Film ein völliges Desinteresse
an den gängigen Klischees der Gefängnisausbruchsfilme und Road
Movies. Stattdessen konzentriert sich Regisseur Julian L. Goldberger rigoros
auf seinen Antihelden, Ryan Kazinski, und dessen unerbittlichen psychischen
und physischen Werdegang. Lange Sequenzen zeigen mit reduzierten Geräuschen
Ryans Verwandlung. Das Ergebnis ist ein Film von sanftem, subtil moduliertem
Rhythmus, der den neuen amerikanischen Süden perfekt einzufangen
scheint. Noah Cowan |
The boy stares across a table, his mouth slack, trance-like. A uniformed guard stares back at him. At last, the boys eyelids droop shut for a moment. Thats right boy, you lose, says the guard. Even when the guards on the chain gang are distracted, the boy called Kazinski almost doesnt see his chance. But when other inmates run, he gets it. He lopes along after them into the orange groves. As the Florida swamps close around them, Kazinski watches alligators glide by. The other escapees think he must be mute, and deep in the bayou, they leave him behind just like everyone else has. The boy keeps going, observing the world as he passes through. He sees people approach him, dreamlike, then drift away. He stares into neon lights, street lights, headlights, into flickering signs, through electrical wiring, steel bars, a chainlink fence. He keeps moving. Because if he stays in one place, he might never make it out. From its first shot, the film announces a complete disinterest in the generic clichés of the prison break and road movies. Instead, director Julian L. Goldberger rigorously sticks with his antihero, Ryan Kazinski, and his inexorable journey, both mental and physical. Long sequences of Ryan in transition with only locally captured sound are puncuated by frequently surreal but alway credible encounters. The result is a film of gentle, subtly modulated rhythms which seem to perfectly capture the new American South. Much of Trans enigmatic charm and quiet intensity come from a most extraordinary central performance from Ryan Daugherty. There is an authenticity to the young mans work here which adds additional layers of meaning and strength to the film. All the more surprising in that he has never acted in a film before. Noah Cowan |
Biofilmographie
/ Biofilmography Julian L. Goldberger studierte Schauspiel und Filmregie an der Theaterschule der Florida State University und am Lee Strasberg Theaterinstitut. Er absolvierte das Intensive Film Program der New York University und die Regieausbildung des American Film Institute. Nach zahlreichen Kurzfilmen (1992-1997) ist TRANS sein erstes abendfüllendes Werk. Julian L. Goldberger studied acting and directing at Florida State University's School of Theatre and the Lee Strasberg Theatre Institute. He completed New York University's Intensive Film Program and the American Film Institute's Directing program. After numerous short films between 1992 and 1997, TRANS is his first feature film. |
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