Vagabonding Images

Nicolas Humbert,
Simone Fürbringer

Deutschland 1998
Format: 16mm, Farbe Länge: 50 Minuten

Akademie der Künste   Mo.15.02.1999 14.30
Eine ganz einfache Kinogeschichte, ein Gewebe aus Bildern und Tönen, zerbrechlich wie vergrabene Erinnerungen. Zunächst scheinbar unentzifferbare visuelle Zeichen und vage Umrisse von Formen verdichten sich nach und nach zu einer lückenhaften Erzählung. Es sind vor allem fragmentarische Bilder, die im Lauf von mehreren Jahren gedreht wurden. Sie zeigen Einzelheiten von Körpern, von Gesichtern, eines Tieres, eines Waldes, von dicht und leise fallendem Schnee, von Wellen, die am Meeresufer auslaufen. Die Beine einer Schwimmerin, die Füße eines Kindes, das Ohr eines Tieres. Diese Bilder, diese filmischen Einstellungen wirken wie kleine Wahrnehmungsabenteuer, bei denen es darum geht, Formen und Licht mit der von der Improvisation geforderten kreativen Aufmerksamkeit einzufangen. Die Bilder leben, das Korn – schwarz, weiß oder farbig – hebt die Fragilität des Filmmaterials hervor und seine Fähigkeit, dem Festgehaltenen eine faszinierende Dichte zu verleihen. Schwarze Übergänge, überraschende Nebeneinanderstellungen von uneinheitlichen Bildern, zeitlich verschobene Präsenz von Klängen und Musik, Stimmen, die Texte von Dylan Thomas, Robert Frost, André Breton sprechen, fügen sich zusammen zu einer traumartigen Zeitlichkeit.

This is the story of a couple, a family, the ages of man, from birth to death. It is a very simple history of cinema, weaving together images and sounds which are as fragile as hidden memories.
From the indecipherable visual signs sketching shapes which gradually take form during a fragmented account up until its concluding return to the initial enigmatic images, VAGABONDING IMAGES is composed primarily of penetrating images. Shot over a period of several years, these images are for the most part fragmented. They cut up bodies, faces, an animal, a forest, heavy snowfall, and waves on a beach into details. The legs and buttocks of a woman swimming, the feet of a child, the ears of an animal. These images, these film shots, act like small stories of perception which consist of capturing shapes and light with the creative openness required by improvisation. The images flicker, and dots of black, white and color give the film its frailty and allow it to confer a fascinating density upon the subjects it portrays. The Super 8 film transferred to 16 mm proved to be an important aesthetic choice, avoiding the academic constraints of other formats.
The filmmakers have associated visual fragments with one another, thereby suggesting very short stories which they immediately leave suspended, available and accessible. Fade-outs, surprising combinations of heterogeneous images, sounds and music out of sync, the fitting intrusions of voices reciting texts by Dylan Thomas, Robert Frost and André Breton all create a poetic sense of time.

Biographies
N. Humbert: Born in 1958. Started making Super 8 films in 1977; studied at the College of Film and Television in Munich from 1982-87. Co-founder of the filmmakers’ co-operative, ”Der andere Blick”, co-founded the production company ”Cine Nomad” in 1987.
S. Fürbringer: Born in Basle in 1957. Was involved in various theatre and circus projects from 1977-79, worked as a teacher from 1980-84. Studied at the HFF in Munich from 1987-94 and has worked as an independent filmmaker ever since.
mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home