YOM HULEDET SAME' ACH, MAR MOGRABI
Happy Birthday, Mr.Mograbi
Avi Mograbi
Israel 1998

Produktion, Buch, Ton, Schnitt: Avi Mograbi Weltvertrieb: Avi Mograbi, 5 Bilu Street,
Tel-Aviv 65222, Israel Tel. (972-3) 685 8889, Fax 6859 154
e-Mail: mograbi@netvision.net.il
Co-Produktion:Serge Lalou- Les Films D'Ici

Kamera: Eitan Harris, Ron Katzenelson, Itzik Portal, Yoav Gurfinkel, Oded Kimhi, Yoav Dagan, Avi Mograbi
Darsteller: Shachar Degal, Daoud Koutab, Ephraim Stan, Gidi Dar, Roni Pisker, Ido Berger, Avi Mograbi
Sprachen: Hebräisch, Arabisch, Englisch


Format: 16mm, Farbe Länge: 78 Minuten
Kino 7 im Zoo-Palast   Mi.17.02.1999 18.30 
Delphi-Filmpalast      Fr.19.02.1999 14.15 
Arsenal                Sa.20.02.1999 21.15 
Akademie der Künste    So.21.02.1999 12.00 
Der schwierige Versuch, in Israel einen Film zu drehen. Zunächst als Beitrag über die Feierlichkeiten zum 50. Jahrestag des Staates Israel geplant, dann vom israelischen Produzenten in einen Film über die Arbeitslosigkeit verwandelt, danach als Projekt fallengelassen und schließlich von einem Produzenten der palästinensischen Behörden als ein Werk über die ‘Al Nakba’ (Die Katastrophe), den Beginn des palästinensischen Flüchtlingsproblems, in Auftrag gegeben. Mograbi soll Aufnahmen von Gebieten machen, die früher palästinensisch waren und nach dem Krieg von 1948 in jüdische Siedlungen umgewandelt wurden, nur Aufnahmen von Orten, Häusern, Ruinen, von Spuren des verlorenen Lebens – keine Interviews, keine Handlung. Dabei beginnt der Regisseur eine Geschichte über sich selbst: die Geschichte eines Grundstücks außerhalb der Stadt, das er in der Absicht gekauft hat, sich ein kleines Haus zu bauen, um den ‘israelischen Traum’ zu verwirklichen. Aber dieses Unterfangen verwandelt sich in einen Alptraum. Der Film endet am Vorabend des israelischen Unabhängigkeitstages, zugleich der Geburtstag des Regisseurs. Die Menschen feiern auf den Straßen. Die Palästinenser begehen mit ‘Al Nakba’ ihren Volkstrauertag. Mograbi sitzt zu Hause und fängt an, die drei bisher parallel verlaufenen Filmepisoden zu Ende zu erzählen.

Mr. Mograbi Avi Mograbi, a documentary filmmaker, is hired by a TV producer to make a film about the celebrations surrounding Israel’s 50th anniversary. The producer is tuned in to the media, and his mood swings accordingly. When the unemployment crisis breaks out, he washes his hands of the anniversary film and seeks to make a penetrating, socially engaged film instead. During the newly awakened Gulf crisis the producer shuts himself away behind polyethylene sheets, gas-mask on. At this point he is not interested in making a film at all. In the meantime a Palestinian film-producer from the Palestinian Authority makes contact with Mograbi. The Palestinians, too, mark the 50th anniversary – of the creation of the Palestinian refugee problem – the Nakba (catastrophe). He asks Mograbi to help him out in producing a film about the Nakba. He wants him to shoot locations that used to be Palestinian and became Jewish settlements following the 1948 War. He only wants pictures of places, no interviews nor events. Just places, houses, ruins, signs of life lost. Mograbi also tells the camera a story about himself, a story involving the purchase of a lot in the outskirts of the city, with the intention of building a small house to improve the quality of living, fulfill the Israeli Dream. This optimistic project turns into a sheer nightmare. The film ends on the eve of Israel’s Independence Day. People are celebrating in the streets. The Palestinians in the Occupied Territories mark the ‘Al Nakba’. Fireworks light up the sky. Palestinian protesters are shot dead by Israeli soldiers. Mograbi sits at home and finishes the telling of the three parallel stories.

Biofilmographie / Biofilmography
Avi Mograbi wurde 1956 in Israel geboren. Von 1979 bis 1982 studierte er Philosophie an der Universität von Tel Aviv, zwischen 1980 und 1982 Kunst an der Ramat Hasharon Art School. Seit 1982 arbeitete er als Regieassistent bei nationalen und internationalen Filmprojekten und Werbefilmen, seit 1989 führt er selbst Regie.
Avi Mograbi was born in Israel in 1956. Between 1979 and 1982 he studied philosophy at the Tel Aviv University and art at the Ramat Hasharon Art School. Since 1982 Avi Mograbi has been working as first assistant director in local and foreign feature films and commercials, since 1989 he has been directing films.s
Films/Filme
1989: Deportation. 1993: A Tale That Starts With a Snake's Funeral (script/Drehbuch). 1994: The Reconstruction (The Danny Katz murder case). 1997: How I Learned To Overcome My Fear and Love Arik Sharon (Forum 1997). 1999: YOM HULEDET SAME'ACH, MAR MOGRABI.
mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home